In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.
Activiteit uit het collegeprogramma 2022 - 2026 | Gereed in | Toelichting |
---|---|---|
Mobiliteit | ||
Herzien van het huidige beleid en formuleren van nieuwe uitgangspunten voor fietsen en lopen in het centrum | 2024 | Het onderwerp "Fietsen in het centrum" is tijdens de coronacrisis on hold gezet. In 2023 is het proces voorgelegd aan de raad waarbij we stakeholders gaan consulteren en een advies voorbereiden. Dit advies wordt in het 1e kwartaal 2024 ter besluitvorming aangeboden aan de raad. |
Actualiseren netwerkennota | 2024 | Het proces om te komen tot de actualisatie van de netwerkennota is gestart. In mei 2023 is de inventarisatie van onze wegen opgeleverd. Deze inventarisatie vormt de basis voor de actualisatie van de netwerkennota. Verwachting is de nota in het vierde kwartaal van 2023 of eerste kwartaal 2024 aan te bieden aan college en raad. |
Investeren in duurzame mobiliteit | Continu | We investeren op verschillende manieren in duurzame mobiliteit. Onder andere: uitrol van laadpalen, aanleg fietsinfra, projecten schoolomgevingen (inrichting 'schoolstraat' en project lekker anders dag) en de werkgeversaanpak. Bij woningbouwprojecten onderzoeken we of er mogelijkheden zijn voor deelmobiliteit. In het nieuw op te stellen parkeerbeleid gaan we hier ook mee aan de slag. Dit is een continu proces. In de tweede helft van 2023 vond een aanpassing plaats van het parkeerbeleid. Hierin is de laadinfra in meegenomen. |
‘Mobiliteitsarmoede’ inventariseren en verbeteren toegang tot mobiliteit | Continu | In 2022 is door een extern bureau een onderzoek uitgevoerd naar mobiliteitsarmoede in Noord-Limburg in opdracht van Trendsportal. Het onderzoek bestond uit twee delen: bureauonderzoek + gesprekken in diverse wijken/dorpen in Noord-Limburg. Als "gidswijk" is de wijk Veltum gekozen in overleg met intermediairs. In mei 2023 is een rapportage opgeleverd. Op basis van de uitkomsten worden de vervolgacties (regionaal) bepaald. |
Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door risico gestuurd te werken | Continu | We kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: Een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Bij risicogestuurd beleid kijken we naar specifieke risicofactoren – wegkenmerken, omstandigheden of gedragingen – die de kans op gevaarlijke verkeerssituaties kunnen vergroten. Op basis daarvan kunnen we de beleidscyclus ook op lokaal en regionaal niveau nog meer gestructureerd vormgeven. Er zijn investeringsimpulsen gekoppeld aan deze aanpak. Door middel van deze gelden zijn we concreet aan de slag met het verkeersveiliger maken van wegen binnen onze gemeente. Helaas is er nu nog alleen subsidie beschikbaar voor inframaatregelen. Binnen Trendsportal gaan we echter aan de slag met het thema drugs en alcoholgebruik in het verkeer. Een van de risicogedragingen die de kans op een ongeval vergroten. |
Opstellen en uitvoeren van een programma met gedragscampagnes voor een veilige deelname aan het verkeer | Continu | Onderdeel van de risicogestuurde aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) is het aan de slag gaan met gedragscampagnes bij risicogroepen + risicogedragingen. Het opstellen van gedragscampagnes wordt daarom meegenomen bij het opstellen van uitvoeringsprogramma SPV. Met het project Veilig op Weg i.s.m. de vrijwilligersorganisatie Smile Venray wordt er al gewerkt aan campagnes om de verkeersveiligheid te vergroten. |
Upgraden van de stationsomgeving met aandacht van duurzaam voor- en natransport | Continu | Vanwege nog steeds lopende gesprekken (en discussies) met de spoorse partijen, in het bijzonder ProRail, is er nog geen definitieve overeenstemming over het ontwerp. Zowel ambtelijk als bestuurlijk worden gesprekken gevoerd om alsnog tot overeenstemming te komen over een ontwerp dat zowel financieel haalbaar is als voldoet aan de ambities, wensen en uitgangspunten die de gemeente Venray heeft voor de verbetering van de stationsomgeving. Pas na de vaststelling van een definitief ontwerp kan de rest van de voorbereiding (uitwerking in bestek en tekeningen en doorlopen van de aanbestedingsprocedure) worden afgerond en gestart worden met de realisatie. |
Investeren in voldoende oplaadpunten voor vervoersmiddelen, zoals auto, scootmobiel en fiets | Continu | Inwoners en werknemers uit Venray hebben de mogelijkheid om een laadpaal aan te vragen als niet op eigen terrein geladen kan worden en er nog geen openbare laadpaal in de nabije omgeving is. De provincies Noord-Brabant en Limburg zijn inmiddels gestart met de voorbereidingen voor het opzetten van een nieuwe collectieve aanpak voor de komende jaren. Voor de gemeente Venray wordt bekeken om hier wederom bij aan te haken. Er wordt nader bekeken of het logisch/noodzakelijk is om voor overige modaliteiten openbare laadvoorzieningen te realiseren. Op dit moment is dit nog niet het geval. Deze ontwikkelingen worden in de gaten gehouden. |
Actualiseren parkeerbeleid en parkeernormennota | 2024 | Het overkoepelende gemeentelijk parkeerbeleidsplan 2011-2020 is verlopen. Omdat de urgentie minder aanwezig was vanwege corona (geen representatieve parkeersituatie openbare ruimte) en er geen nadelige effecten waren (het eerdere beleidsplan blijft vigerend), is dit niet eerder opgepakt. Dit geeft ons nu de mogelijkheid om ook de flexibele parkeernormen en de parkeervoorzieningen voor elektrisch vervoer mee te nemen in de actualisatie. De voorbereiding op de actualisatie van dit plan is gestart. De nieuwe parkeernormen moeten enerzijds duidelijkheid geven en anderzijds uitdagen om te komen met innovatieve oplossingen. We gaan er van uit dat het nieuwe parkeerbeleidsplan inclusief beleidsnota parkeernormen in het 1e kwartaal 2024 wordt vastgesteld. |
Infrastructuur | ||
Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray | 2025 | In 2022 is verder vorm gegeven aan de projecten 'N270 fase 1' en 'Oostverbinding'. Voor wat betreft het project N270 fase 1 is de realisatieovereenkomst ondertekend en is gestart met de contractvoorbereiding om te komen tot een aanbesteding. Ook is de benodigde grondverwerving opgestart. Door de stijgende kosten zijn keuzes gemaakt om de aanleg van de diverse deelprojecten te faseren. Daarmee kan het voornaamste knooppunt nabij de A73 snel worden aanbesteed. Uitvoering daarvan zal in 2024 starten. Ook zal een heranalyse plaatsvinden van het knooppunt van de N270 met de Leunseweg en De Brier, gezien ontwikkelingen ter plaatse (ziekenhuis, woningen) en nieuwe verkeerscijfers). Voor wat betreft het project Oostverbinding zijn fase 1 en fase 2 van de uitvoering gereed. Voorbereidingen voor fase 3, 4 en 5 lopen (o.a. contractstukken opstellen, grondaankopen afronden, vergunningsaanvragen e.d.) en deze fases worden naar gelang gereedkomen aanbesteed voor uitvoering. Afronding van het werk is gepland eind 2024 (incl. groenaanplant e.d.). Tijdstip fase 5 is nog onzeker, i.v.m. afstemming met uitvoering N270. |
Investeren in goede fietsverbindingen, fietsstraten en doorfietsroutes met bijbehorende voorzieningen, inclusief actief inzetten op grondverwerving waar nodig | Continu | In het kader van 'Risicogestuurde aanpak vanuit het Rijk' wordt uiterlijk eind 2023 een uitvoeringsprogramma opgesteld. Hiervoor is ook een onderzoek naar risicovolle locaties binnen Venray gedaan. In 2023 wordt nog aanvullend onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid voor fietsers op onze rotondes. In het uitvoeringsplan zullen plannen staan om de fietsverbindingen te optimaliseren. Ook vindt in 2023 een onderzoek plaats naar het opnieuw bepalen van de wegcategorieën. Hierbij wordt verkeersveiligheid en doorstroming voor fietsers meegenomen. Voor een aantal projecten is of wordt subsidie aangevraagd. |
Realiseren van fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen | 2025 | Hoewel de opdracht in de toekomst is gepland, zijn we wel al bezig met een pilot met een 'schoolstraat' bij de Petrus Bandenschool. Het realiseren van andere fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen is gekoppeld aan het actualiseren van de beleidslijn veilige schoolomgevingen. Dit zit in de afrondende fase. De beleidslijn wordt in Q3 2023 opgeleverd en dient als leidraad voor maatregelen in schoolomgevingen. In 2024 wordt een start gemaakt met het uitvoeren van de beleidslijn. |
Uitbreiden van de 30kmh zones (erftoegangswegen), inclusief introductie Gebiedsontsluitingsweg-30 (GOW-30). | Continu | Is onderdeel van de Netwerkennota die eind 2023 / begin 2024 zal worden aangeboden aan de raad. Vooruitlopend hierop zijn in 2022 de voorbereidingen gestart voor de eerste GOW-30 in Blitterswijck. De raad heeft hier in juni 2022 mee in gestemd. |