In onderstaande tabellen is een totaaloverzicht opgenomen van de baten en lasten. De bedragen in onderstaande tabel per programma wijken af van de bedragen die in paragraaf 1.1 per programma zijn opgenomen. Dit komt doordat de algemene dekkingsmiddelen, de overhead, onvoorziene uitgaven en de vennootschapsbelasting conform de eisen van de BBV apart zijn opgenomen. In paragraaf 1.1 zijn die bij het desbetreffende programma in het totaal opgenomen.
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma's | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten |
CP01 Leven | 91.204 | 33.005 | 90.683 | 32.771 | 91.978 | 32.387 | 93.850 | 32.049 |
CP02 Wonen | 23.380 | 9.324 | 23.861 | 8.847 | 23.882 | 8.995 | 24.392 | 9.201 |
CP03 Werken | 15.523 | 6.137 | 17.530 | 6.297 | 18.525 | 6.401 | 19.464 | 6.499 |
CP04 Besturen | 36.313 | 110.187 | 31.264 | 116.382 | 32.090 | 112.326 | 32.947 | 115.164 |
Totaal programma's excl. reserves | 166.420 | 158.654 | 163.338 | 164.296 | 166.475 | 160.110 | 170.652 | 162.913 |
CP01 Leven | 50 | 2.063 | 0 | 192 | 0 | 193 | 0 | 62 |
CP02 Wonen | 219 | 5 | 1 | 5 | 0 | 5 | -1 | 5 |
CP03 Werken | 299 | 754 | 0 | 667 | 0 | 678 | 0 | 688 |
CP04 Besturen | 426 | 6.282 | 424 | 686 | 421 | 666 | 419 | 597 |
Totaal mutaties reserves | 994 | 9.103 | 425 | 1.551 | 421 | 1.541 | 418 | 1.352 |
Totaal lasten en baten | 167.414 | 167.756 | 163.763 | 165.847 | 166.896 | 161.651 | 171.070 | 164.265 |
Geraamd resultaat | 342 | 2.084 | -5.245 | -6.805 |
OVERZICHT LASTEN EN BATEN INCLUSIEF RESERVES (CF. BBV INDELING, PROGRAMMA'S ZIJN EXCL. OVERHEAD/ONVOORZIEN/VPB/ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
Programma's | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten |
CP01 Leven | 91.204 | 23.160 | 90.683 | 23.220 | 91.978 | 23.270 | 93.850 | 23.178 |
CP02 Wonen | 23.380 | 9.324 | 23.861 | 8.847 | 23.882 | 8.995 | 24.392 | 9.201 |
CP03 Werken | 15.523 | 6.137 | 17.530 | 6.297 | 18.525 | 6.401 | 19.464 | 6.499 |
CP04 Besturen | 12.283 | 1.116 | 7.032 | 1.223 | 7.079 | 1.392 | 7.235 | 1.469 |
Totaal programma's | 142.390 | 39.738 | 139.106 | 39.586 | 141.465 | 40.059 | 144.940 | 40.347 |
Overhead | 23.058 | 41 | 23.233 | 42 | 24.015 | 43 | 24.731 | 43 |
onvoorziene uitgaven | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
Vennootschapsbelasting | 10 | 0 | 10 | 0 | 10 | 0 | 10 | 0 |
Algemene dekkingsmiddelen | 962 | 118.874 | 989 | 124.668 | 984 | 120.007 | 970 | 122.523 |
Lasten en baten excl. reserves | 166.420 | 158.654 | 163.338 | 164.296 | 166.475 | 160.110 | 170.652 | 162.913 |
Mutaties reserves | 994 | 9.103 | 425 | 1.551 | 421 | 1.541 | 418 | 1.352 |
Totaal lasten en baten | 167.414 | 167.756 | 163.763 | 165.847 | 166.896 | 161.651 | 171.070 | 164.265 |
Geraamd resultaat | 342 | 2.084 | -5.245 | -6.805 |
Post onvoorzien
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moet elke gemeente in de begroting in de exploitatie een post onvoorzien opnemen. Vooruitlopend op de aanpassingen van de financiële verordening (artikel 212) en in het kader van vereenvoudiging wordt een post onvoorzien opgenomen van € 1.000. Hiermee heeft de post onvoorzien een structurele omvang van € 1.000. De post onvoorzien is bedoeld voor het opvangen van onvoorziene uitgaven.
De post onvoorzien zal in de praktijk niet of nauwelijks worden gebruikt omdat onvoorziene uitgaven opgevangen dienen te worden binnen de bestaande budgetten of kredieten. Indien deze budgetten of kredieten ontoereikend zijn dan vindt bijstelling plaats via de planning en control cyclus. Hiermee betreft het een administratieve post.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Op grond van artikel 8 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) dienen gemeenten een overzicht algemene dekkingsmiddelen op te stellen.
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||
Bedragen x € 1.000 | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten |
Lokale heffingen | ||||||||
- OZB | 781 | 16.994 | 812 | 17.367 | 827 | 17.751 | 667 | 18.143 |
- Toeristenbelasting | 23 | 707 | 23 | 707 | 23 | 707 | 24 | 734 |
Gemeentefonds | 66 | 100.651 | 67 | 106.044 | 66 | 101.018 | 219 | 103.129 |
Dividend | 0 | 271 | 0 | 334 | 0 | 334 | 0 | 334 |
Financieringsfunctie | 92 | 252 | 86 | 217 | 67 | 197 | 61 | 184 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 962 | 118.874 | 989 | 124.668 | 984 | 120.007 | 970 | 122.523 |
Lokale heffingen
Onder de lokale heffingen zijn heffingen opgenomen die niet gebonden zijn. Dit betreft de OZB en de toeristenbelasting. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar paragraaf A. Lokale heffingen.
Gemeentefonds
De gemeentefondsuitkering bestaat uit de algemene uitkering en de integratie- / decentralisatie-uitkeringen. Een nadere toelichting is opgenomen in de analyse op afwijkingen van programma 4 besturen, deelprogramma 4.3 financiën.
Dividend
Hieronder vallen de dividenden van Enexis, Werkontwikkelbedrijf Greenport Venlo en de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Dividenden zijn verantwoord in het jaar waarin het besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene Vergadering van de vennootschap is genomen.
Op basis van de richtlijnen van de provincie Limburg wordt voor de toekomstige jaren uitgegaan van een lager dividend Enexis. Voor 2024 € 100.000 minder dividend en de jaren vanaf 2025 € 37.000 minder. Het dividend BNG wordt daarentegen vanaf 2024 verhoogd met € 12.000 per jaar.
Saldo financieringsfunctie
Bij de financieringsfunctie wordt het resultaat op het financieren van onze activiteiten tot uitdrukking gebracht. Hierbij gaat het om het verwachte interne rentevoordeel treasury en de rente en winsten op beleggingen. In de paragraaf Financiering wordt nader ingegaan op onder meer het renteresultaat op treasury en de financieringen.