1. Veiligheidsregio Noord-Limburg
1.01 Veiligheidsregio Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
GR
DP
DP23DP11
Doel
Meerwaarde behalen in veiligheid en gezondheid van de burgers.
Participanten
De 15 gemeenten in de regio Noord- en Midden-Limburg.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen op het gebied van:
a. de brandweerzorg;
b. de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen;
c. de rampenbestrijding en crisisbeheersing;
d. het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding van zware ongevallen;
e. het bevorderen van een samenhangend integraal veiligheidsbeleid in de regio;
f. de publieke gezondheid en de maatschappelijke zorg.Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester en portefeuillehouder volksgezondheid.
De gemeente wordt in de bestuurscommissie GGD vertegenwoordigd door de portefeuillehouder volksgezondheid.
De gemeente wordt in de bestuurscommissie Veiligheid vertegenwoordigd door de burgemeester.Financieel belang
De gemeente Venray betaalt aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord een bijdrage van € 5.723.000 gebaseerd op de begroting 2024.
Risico's
Via de begroting en jaarrekening worden deelnemende gemeenten geinformeerd over de meest actuele risico's voor VRLN. Voor 2023 zijn een aantal grote risico's informatieveiligheid, deeltijdregeling brandweervrijwilligers en de krappe arbeidsmarkt. De algemene reserve is in 2023 van voldoende omvang om de gekwantificeerde risico's te kunnen dekken.
Ontwikkelingen
Paraatheid brandweer: het toekomstbestendig maken van de repressieve organisatie tot en met 2023. Vrijwillige brandweerorganisatie: uitwerken van gevolgen van uitspraken van het Europese Hof.
Beleidsvoornemens
Uitvoering geven aan eerder vastgesteld beleid, ambitie en wettelijke taak bestaande uit:
a. De vastgestelde besturingsfilosofie bestuurlijk vastgesteld door het algemeen bestuur in 2009;
b. De Wet veiligheidsregio’s;
c. De Wet publieke gezondheid;
d. Uitvoering geven aan de wettelijke taak en ambitie op basis van het risicoprofiel van de regio en het gezondheidsprofiel van de regio.Rapportages
Begroting en jaarrekening.
Tussentijdse voortgangsrapportages.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
7.683
6.551
6.783
5.603
Vreemd vermogen
38.020
32.792
55.904
35.747
Resultaat
409
965
0
0
2. Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
1.02 Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Uitvoering geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de participatiewet.
Participanten
Gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray
Openbaar belang
Het initiëren, creëren, organiseren en uitvoeren van werk en het bevorderen van mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor met name diegenen die in de toetreding tot de arbeidsmarkt worden belemmerd.
Het op bedrijfsmatig verantwoorde wijze uitvoeren dan wel doen uitvoeren van taken van en voor gemeenten op het terrein van de gesubsidieerde arbeid. Primair betreft dit de taken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Daarnaast geldt dit ook voor andere onderdelen van de Participatiewet zoals nieuw beschut werken en de banenafspraak.Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door (en is tevens voorzitter) portefeuillehouder Leven. De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-Groep NV.
Financieel belang
In de meest actuele prognoses van de NLW (o.b.v. de participatiewet) wordt uitgegaan van een scenario waarbij er een structureel exploitatietekort zal ontstaan bij de NLW organisatie wat door de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling wordt bekostigd. De bijdrage en prognoses zijn verwerkt in de begroting van de gemeente Venray.
Gemeentelijke bijdrage in de exploitatie en de bestuurskosten: € 230.000 (begroting 2024)
Een verstrekte geldlening € 1.695.000.Risico's
Terugbetalen geldlening, afname van de Rijkssubsidie ten behoeve van de SW en tekorten in de exploitatie van de NLW.
Ontwikkelingen
De in 2020 vastgestelde strategische koers is niet uitvoerbaar gebleken. Als vervolg op de koers worden door de gemeenten twee nieuwe opdrachten geformuleerd. Enerzijds gericht op de lange termijn waarbij de focus ligt op het participatiebeleid van de drie gemeenten en anderzijds de korte termijn waarbij de focus ligt op continuering van de bedrijfsvoering van de NLW in afwachting van de uitkomst van de lange termijn opdracht.
Beleidsvoornemens
Binnen de (financiële) kaders uitvoering geven aan de Wsw en gedeeltelijke invulling geven aan de Participatiewet.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
59
38
39
39
Vreemd vermogen
5580
5571
5446
5389
Resultaat
-10
-21
0
0
3. Euregio Rijn-Maas-Noord
1.03 Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Vorm
GR (Duits recht)
DP
DP41
Doel
Stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking tussen de leden, in het bijzonder op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, opleiding en onderwijs, arbeidsmarkt, verkeer en vervoer, technologie en innovatie, ruimtelijke ordening, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid.
Participanten
Van de euregio rijn-maas-noord maken tegenwoordig 34 leden deel uit.
In het Nederlandse deel van de euregio zijn dat de gemeenten Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Peel en Maas, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray, Sittard-Geleen, Beekdalen en MKB Limburg.
Aan Duitse kant gaat het naast de Landeshauptstadt Düsseldorf om de steden Mönchengladbach en Krefeld, het zuidelijk deel van de Kreis Kleve, de gemeenten Brüggen, Niederkrüchten, Straelen, Geldern, Nettetal, Wassenberg, Wegberg en Selfkant, de Kreis Viersen, de Rhein-Kreis Neuss, de Kreis Heinsberg, de Industrie- und Handelskammer Mittlerer Niederrhein en de Niederrheinische Industrie- und Handelskammer in Duisburg.Openbaar belang
Het stimuleren van grensoverschrijdende samenwerking en belangenbehartiging van de euregio binnen het cohesiebeleid van Europa. Via de euregio heeft Venray invloed op de benutting van het INTERREG A programma. De euregio’s langs de grens voeren hierover het programmamanagement.
Bestuurlijk belang
Ledenvergadering: Burgemeester (lid), pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid), pfh Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit (lid)
Dagelijks bestuur: Burgemeester (lid)
Commissie Interreg (Ausschuss): Burgemeester (lid) en pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid)
Commissie Economie en Toerisme: pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid)
Commissie Sociale Aangelegenheden, Cultuur en Sport: pfh Sociale Zaken, Jeugd en Leefbaarheid (lid)
Commissie Openbare Orde en Veiligheid: Burgemeester (lid)
Commissie Arbeidsmarkt en Onderwijs: pfh Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen (lid)
Commissie ruimtelijke Ordening, Infrastructuur, Mobiliteit en Energie: pfh Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit (lid)Financieel belang
€10.320 (3 zetels à € 3.440).
Risico's
geen
Ontwikkelingen
Inmiddels is de nieuwe Interreg periode (Interreg VI) van start gegaan. In deze programma periode participeert Venray (ook namens de regio) in twee projecten: Thema Agrofood): • Agropole Innovates: samenwerkingsproject Venray (Greenport Regio Venlo), Agribusiness Region Niederrhein en Brighlandscampus Greenport Venlo met als doel het samenbrengen van ondernemers in de agrofood keten, business development om met elkaar kennis te maken, ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. In dit project wordt ook door ondernemers (D-NL) aan concrete projecten gewerkt. Hier is ook een onderneming uit Venray bij betrokken.Thema Duurzaamheid en circulaire economie:• Realise Bio: stimuleren grensoverschrijdende samenwerking rond vraag en aanbod van biomass stromen om zo bij te dragen aan de circulaire economie en mogelijk nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Concrete samenwerkingsprojecten maken hier, naast kennisuitwisseling, deel van uit.
Beleidsvoornemens
Rapportages
Begroting en jaarrekening
2 keer per jaar aan het college ter voorbereiding op de (leden-) vergadering en standpuntbepaling van onze vertegenwoordiging. Indien nodig wordt een annotatie gemaakt ter voorbereiding op de (leden-) vergadering en standpuntbepaling van onze vertegenwoordiging.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
377
377
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
593
474
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
-1
0
Niet bekend
Niet bekend
4. Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord
1.04 Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Activiteiten in het sociaal domein dusdanig uit te voeren, dat efficiency-, kwaliteits- en continuïteitsvoordelen maximaal benut worden. Dit geldt op het gebied van kennis, kunde en financiën/bedrijfsvoering.
Participanten
De gemeenten: Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray en Weert.
Openbaar belang
Behartigen belangen deelnemende gemeentes m.b.t. uitvoerende taken met betrekking tot de inkoop op de terreinen Jeugd, Participatie, Wmo, BW MO B&P.
Module 1 gericht op het aanbieden, aanbesteden en inkopen van producten en diensten (Regionaal Bureau Opdrachtgeven = RBO).
1. het voorbereiden en uitvoeren van de verwerving van het zorg- en ondersteuningsaanbod ;
2. het beheren, managen en handhaven van de in lid 2 sub a van dit artikel verworven zorg- en ondersteuningsaanbod;
3. het systematisch verzamelen van gegevens over de kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkelingen binnen het domein van deze module;
4. het aan de deelnemers rapporteren over de gerealiseerde resultaten en verwachtingen binnen het domein van deze module.
Module 2 gericht op het verhoging van de effectiviteit en de efficiëntie van de uitvoering van de regionale taken BW MO B&P en de specifieke taken zoals genoemd in de gemeenschappelijke regeling.Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder sociaal domein.
Financieel belang
De bijdrage voor module 1 wordt bepaald op basis van de inwoneraantallen. De bijdrage voor module 2 is gebaseerd op een mix tussen lokale lasten en inwoneraantallen. Voor 2024 betreft het gemeentelijke aandeel in de MGRSDLN/ RBO bedrijfsvoeringskosten voor Venray € 390.025 (excl. BTW) voor module 1 en 2. BTW aspect kan teruggevorderd worden via het BTW compensatiefonds.
Risico's
Grip op contracten: In het kader van het ontwikkelplan MGR worden stappen genomen om het leveranciersmanagement verder te professionaliseren. Daarnaast wordt ook meer sturingsinformatie ontsloten.
Ontwikkelingen
In 2022 is een nieuw uitvoeringsplan 2023-2025 opgesteld en het plan vormt de leidraad voor de activiteiten de komende jaren. Segment 1: Verblijf en Verblijfsvervangende zorg Jeugd, onderdeel van module 1, is uitgebreid naar de Midden-Limburgse gemeenten in de vorm van een dienstverleningsovereenkomst. Onderzocht wordt hoe de toekomstige governance definitief vorm moet krijgen voor dit onderdeel. De wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is gewijzigd en de huidige gemeenschappelijke regeling wordt hierop aangepast. Daarnaast volgt er in 2024 nog een wijziging in het kader van onderhoud van de regeling.
Beleidsvoornemens
De MGR en meer specifiek het Inkoopbureau zijn een uitvoeringsorgaan. Beleid vindt plaats bij de gemeenten.
Rapportages
Begroting, jaarverslag, kaderbrief en bestuursrapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
0
60
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
260
10.463
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
14
354
0
0
5. Omnibuzz
1.05 Omnibuzz
Vestigingsplaats
Sittard
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Realiseren van voordelen om gezamenlijk het doelgroepenvervoer in te kopen en uit te voeren.
Participanten
30 gemeenten in Limburg (met uitzondering van Mook en Middelaar).
Openbaar belang
Houdt toezicht op gemeenschappelijke regeling vervoer.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder Leven.
Financieel belang
Uitvoeringskosten van het vervoer komen voor rekening van de afzonderlijke gemeenten. Voor Venray is dit voor 2024 begroot op €148.161.
Risico's
Door toename van het vervoersvolume kan het zijn dat de kosten hoger uitvallen dan begroot.
Ontwikkelingen
De GR is op 11 mei 2016 van start gegaan. In eerste instantie is alleen het Wmo-vervoer opgenomen in de GR. In latere jaren sluiten het vervoer naar dagbesteding, in het kader van de jeugdwet en het leerlingenvervoer aan.
Beleidsvoornemens
De GR is een uitvoeringsorgaan. Het beleid ligt bij de gemeente.
Rapportages
Begroting, jaarverslag en bestuursrapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
4.242
4.422
1.017
Niet bekend
Vreemd vermogen
817
1.567
1.151
Niet bekend
Resultaat
2.886
3.383
0
Niet bekend
6. Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord
1.06 Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP23
Doel
De uitvoering van de taken van vergunningverlening, toezicht of handhaving van de gemeentelijke organisatie voldoet aan landelijk, door de RUD en door de gemeente bepaald kwaliteitsniveau.
Participanten
15 Noord- en Midden Limburgse gemeenten en de provincie behorend tot de (Veiligheids-)regio Limburg Noord (Noord- en Midden-Limburg).
Openbaar belang
Verbeteren en borgen van kwaliteit, veiligheid en gezondheid van de leefomgeving.
Bestuurlijk belang
Verbetering dienstverlening bij de uitvoering van gemeentelijke vergunningverlenings-, toezichts- en handhavingstaken. Afstemming van de uitvoering van de VTH-taken in de RUD-regio.
Financieel belang
Kosten van de organisatie van de RUD Limburg Noord worden verdeeld over de deelnemende gemeenten en provincie Limburg o.b.v. het aantal inwoners en de omvang van afgenomen diensten.
Risico's
Op dit moment betalen we alleen een vaste bijdrage aan de RUD. De kosten voor de uitvoer van de werkzaamheden zitten niet in deze bijdrage. Omgevingsdiensten worden verplicht om deze kosten ook in de begroting mee te nemen. Hierdoor zal zullen de kosten voor de RUD substantieel verhogen.
Ontwikkelingen
De inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging zijn uitgesteld naar 2024. Deze wetten hebben grote gevolgen voor het takenpakket en de werkwijze. De ingezette verbeteracties naar aanleiding van een evaluatie van de RUD Limburg Noord worden verder uitgewerkt. Naar aanleiding van het rapport Van Aartsen zijn extra verbeteracties uitgewerkt. Er zijn 6 werkgroepen die op de verschillende onderwerpen (beleid, uitvoeringsplan, monitoring, sturing en kwaliteit) verbetervoorstellen hebben ontwikkeld.
Beleidsvoornemens
De RUD Limburg Noord heeft de ambitie om door te groeien tot gesprekspartner en regisseur van het uitvoeringsproces van de VTH-taken. De RUD zorgt voor het borgen van de kwaliteit bij de uitvoering van de VTH-taken.
Rapportages
De RUD Limburg Noord stelt een (meerjaren)begroting op. De gemeenteraden en provinciale staten van Limburg kunnen zienswijzen indienen op de ontwerpbegroting. De RUD brengt na afloop van het jaar een rapportage en evaluatie ter kennis aan de gemeenteraden en provinciale staten.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
211
181
144
Niet bekend
Vreemd vermogen
807
1.150
1.150
Niet bekend
Resultaat
0
0
0
Niet bekend
7. Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg
1.07 Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Horst
Vorm
Netwerkorganisatie
DP
DP11
Doel
Ondersteuning bieden op het gebied van zorg, welzijn en veiligheid
Participanten
Gemeenten, zorg- en veiligheidspartners in Noord-Limburg
Openbaar belang
Biedt ondersteuning op het gebied van zorg, welzijn, veiligheid.
Bestuurlijk belang
Een sluitende keten straf en zorg in het belang van de kwetsbare inwoner alsook van de omgeving.
Financieel belang
Gemeente Venray betaalt jaarlijks een bijdrage. De geraamde bijdrage voor 2024, uitgaande van een aangekondigde indexering met 5,5% bedraagt € 101.790.
Risico's
In 2021 is een goede basis gelegd en sindsdien maakt het Zorg- en Veiligheidshuis een verdere ontwikkeling door. Hierin blijft anno 2024 een goede afstemming met allerlei andere ontwikkelingen lokaal, maar zeker ook regionaal/provinciaal inclusief een duidelijke afbakening van opdrachten van groot belang (denk aan programma Grip op Onbegrip, Ketenveldnorm, aanpak mensenhandel, samenwerking op radicalisering, Jeugdigde ondermijners/RIEC, Veilig Thuis etc.).
Ontwikkelingen
In juni 2021 hebben de Noord-Limburgse colleges ingestemd met de samenwerkingsovereenkomst, waarmee de basis is gelegd voor het Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg. Horst aan de Maas heeft de rol van beheergemeente overgenomen van de gemeente Venlo. Vanaf 2022 is er vanuit de landelijke POK middelen structureel extra budget beschikbaar voor het versterken van het Zorg- en Veiligheidshuis. In 2023 is de dienstverleningsovereenkomst met Horst aan de Maas getekend. In 2024 volgt o.a. een nadere uitwerking van de opdracht voor het ZVH op het gebied van jeugdcriminaliteit. Ook volgt in 2024 een evaluatie van de samenwerking.
Beleidsvoornemens
Samenwerken op de schaal van Noord-Limburg binnen een Zorg- en Veiligheidshuis, waarbij we streven naar een afname van overlast en criminaliteit, een afname van individuele problematiek en het verhogen van persoonlijk welzijn, efficiëntere zorgconsumptie alsook een meer sluitende keten straf en zorg.
Rapportages
Jaarverslag en jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
0
0
0
0
Vreemd vermogen
0
0
0
0
Resultaat
positief resultaat is verrekend met gemeenten in 2023
Overschrijding budget met € 9.937, tlv onvoorzien
€ 81.911,- (na verrekening overschot 2021)
Indexering met 5,5%
8. Toezicht- / handhavingsorganisatie Horst a/d Maas en Venray
1.08 Toezicht- / handhavingsorganisatie Horst a/d Maas en Venray
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP23
Doel
Op effectieve wijze inrichten en uitvoeren van het toezicht en de handhaving ter bevordering van het naleven van wet- en regelgeving.
Participanten
Gemeenten Horst aan de Maas en Venray.
Openbaar belang
Op effectieve wijze inrichten en uitvoeren van het toezicht en de handhaving ter bevordering van het naleven van wet- en regelgeving in de gemeenten Horst aan de Maas en Venray.
Bestuurlijk belang
Gemeente Venray wordt in de regeling vertegenwoordigd door de portefeuillehouder toezicht en handhaving.
Financieel belang
In 2024 wordt de gemeenschappelijke regeling tussen Horst aan de Maas en Venray verder afgebouwd.
Risico's
Bij opheffing van de gemeenschappelijke regeling maken de gemeenten Horst aan de Maas en Venray afspraken over de overcapaciteit aan personeel en niet-gedekte overheadkosten. Hierbij bestaat de mogelijkheid dat niet alle kosten in rekening worden gebracht.
Ontwikkelingen
De gemeenschappelijke regeling met Horst aan de Maas wordt in 2024 verder afgebouwd. Waarbij de gemeenschappelijke regeling eind 2024 beëindigd zal worden.
Beleidsvoornemens
Venray voert steeds minder taken uit voor de gemeente Gennep, Mook en Middelaar en Horst aan de Maas. Vanaf 2024 zullen steeds meer taken gecoördineerd worden door de RUD LN.
Rapportages
Jaarlijkse rapportage en evaluatie van de doelen van het uitvoeringsprogramma en het beleid Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
9. Bodemzorg Limburg BV
2.01 Bodemzorg Limburg BV
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
BV
DP
DP22
Doel
Beheren en beheersen van afgewerkte stortplaatsen in Limburg, d.m.v. duurzaam onderhouden, inrichten en zo nodig herstellen van (milieubeschermende) voorzieningen. Bodemzorg Limburg BV is een beheerorganisatie zonder winstoogmerk, die handelt onder de naam Bodemzorg Limburg. Bodemzorg Limburg is verantwoordelijk voor de nazorg van locaties die zijn gesloten vóór 1 september 1996 en die formeel door gemeenten zijn overgedragen aan Bodemzorg Limburg.
Participanten
Alle Limburgse gemeenten zijn aandeelhouder.
Openbaar belang
Bevorderen van een gezond milieu.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Openbare Ruimte
Financieel belang
De gemeente bezit 950 (1,727%) van in totaal 55.280 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 390.
Ontwikkelingen
Bodemzorg Limburg zoekt actief naar mogelijkheden om gesloten stortplaatsen een maatschappelijk verantwoorde functie te geven. Daarbij dient als uitgangspunt dat de nieuwe activiteiten het beleid van de overheid ondersteunen. Met Bodemzorg Limburg is een koopovereenkomst en een intentieovereenkomst gesloten. De koopovereenkomst heeft betrekking op de verkoop van de voormalige stortplaats Venrays Broek. De intentieovereenkomst heeft betrekking op een gezamenlijk onderzoek, maar Bodemzorg is in de lead, naar de realisatie van zonnepanelen op de voormalige stortplaats. Het onderzoek naar de realisatie van zonnepanelen en de financiële gevolgen daarvan is afgerond. De akte van levering is in augustus 2020 gepasseerd; de voormalige stortplaats is nu eigendom van Bodemzorg Limburg inclusief de daarbij behorende rechten en plichten.Bij de overname van deze locatie is de intentie uitgesproken tussen de gemeente Venray en Bodemzorg Limburg tot de realisatie van een zonnepark. Hiertoe zijn in 2021 diverse onderzoeken uitgevoerd, is ontheffing voor de Natuurbeschermingswet verkregen en is een omgevingsvergunning aangevraagd.
Beleidsvoornemens
De Provincie Limburg voert al geruime tijd onderzoek uit de naar de effecten van circa 400 voormalige stortlocaties (NAVOS-locaties) op de omgeving. Hierbij wordt gekeken naar de verspreidingsrisico’s van eventueel aanwezige grondwaterverontreinigingen. Uit dit onderzoek komen locaties naar voren waar mogelijk specifieke nazorg noodzakelijk is. Op basis hiervan kan door de betreffende gemeente gekozen worden om de locatie (en de risico’s) over te dragen aan Bodemzorg Limburg. In de aandeelhoudersvergadering is nogmaals afgesproken dat alle gemeenten z.s.m. dienen aan te geven of er nog gesloten stortplaatsen zijn die voor nazorg overgedragen zouden moeten worden. Een en ander is ook afhankelijk van de afronding van de beoordeling van NAVOS-locaties door de provincie. Verder wordt met de gemeenten waar een dergelijke locatie ligt, bekeken of er behoefte is een locatie na de overdracht voor specifieke doeleinden in te richten (bijv. de aanleg van een mountainbike route of de plaatsing van zonnepanelen).
Rapportages
Jaarrekening
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
8.744
6.381
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
32.736
32.579
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
3.135
1.876
1.471
Niet bekend
10. Toeristisch en Recreatief Platform Venray
2.02 Toeristisch en Recreatief Platform Venray
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
Toeristische Promotie van Venray
Participanten
Toeristisch-Recreatief Platform Venray, VVV, recreatieve ondernemers, gemeente Venray.
Openbaar belang
Verzorgt de lokale promotie van Venray.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het Algemeen Bestuur van de stichting vertegenwoordigd door portefeuillehouder Economie en Kennisinfra, Financiën, Kunst & Cultuur.
Financieel belang
De gemeente subsidieert het Toeristisch en Recreatief Platform Venray.
Risico's
Zijn nihil. Samen met recreatieve ondernemers stuurt de gemeente het dagelijks bestuur aan.
Ontwikkelingen
Het bestuur van het TRPV wordt door een deelnemersraad aangestuurd. In de deelnemersraad zijn diverse werkgroepen actief. Het TRPV is coördinatiepunt van het Masterplan Recreatieve Routes. Het TRPV is betrokken bij de stuurgroep Liberationroute waarbinnen een aantal werkgroepen actief zijn en bij het opzetten van de opleiding landschapsambassadeurs Maasgaard. De VVV maakt onderdeel uit van het TRPV. Voor 2024 ligt de focus op de lokale promotie en het versterken van de kennis over de toeristische voorzieningen in Venray van onze inwoners.
Beleidsvoornemens
Nieuw plan van aanpak lokale promotie en marketing activiteiten. Uitgeven wandelkaarten, platformfolder, dorpsfolders en uitvoering Masterplan Recreatieve Routes.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
11. NV Waterleiding Maatschappij Limburg
2.04 NV Waterleiding Maatschappij Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
NV
DP
DP32
Doel
Het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids-)instellingen in Venray.
Participanten
Limburgse gemeenten en provincie Limburg.
Openbaar belang
Het als gemeentelijk intermediair:
- bevorderen dat zoveel mogelijk panden op de openbare nutsvoorzieningen zijn of kunnen worden aangesloten;
- ·het verzorgen van de watervoorziening aan de ingezetenen van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen.
Financieel belang
De gemeente bezit 15 (3%) van in totaal 500 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 68.070. WML keert geen dividend uit.
Ontwikkelingen
- Verduurzaming van WML’s energievoorziening door windturbines te Ospeldijk en inzicht in de energieconsumptie van installaties middels dashboards om het energieverbruik verder te optimaliseren;- Een groot deel van het drinkwater voor Venray en Horst aan de Maas levert WML vanuit Breehei. Om dat ook komende decennia te kunnen blijven doen, is de productielocatie vernieuwd. Nadat in 2017 al het distributiegebouw van het nieuwe pompstation Breehei in gebruik was genomen, ging medio 2020 de nieuwe modulaire en hybride zuivering in bedrijf. Modulair omdat de zuivering makkelijk kan worden uitgebreid of zelfs verplaatst. Hybride omdat er twee verschillende zuiveringstechnieken worden gebruikt. Een unieke methode in Nederland. In 2022 is een grote reinwaterkelder in gebruik genomen.- Campagne ‘Het beste in Limburg naar boven gehaald’, gericht op de bronnen voor het Limburgs drinkwater. Die bronnen zijn altijd in de buurt: Limburgers leven boven op het drinkwater van morgen en overmorgen. En dat betekent dat iedereen kan bijdragen aan het beschermen van de drinkwaterbronnen. Om dit zichtbaar te maken zijn in samenwerking met Route.nl wandel en fietsroutes uitgestippeld.
Beleidsvoornemens
- In het kader van de herijking van het financieel beleid zijn de investeringsplannen van WML herijkt op grond van noodzaak en urgentie. WML heeft ervoor gekozen de uitdagingen en opgaven te gaan oplossen middels een zogenoemde ‘clusterbenadering’ van de drinkwaterproductielocaties en bijbehorende infrastructuur. Hierdoor hoeven minder aanvullende drinkwatertransportleidingen aangelegd te worden, omdat de bestaande clusters van verbonden
productielocaties gericht aangepast en verder geoptimaliseerd worden;
- Diverse initiatieven samen met stakeholders en klanten, zoals de herpositionering en uitbreiding van het project Duurzaam Schoon Grondwater samen met de Provincie Limburg en het programma ‘Zuinig op water’.Rapportages
Jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
191.184
200.306
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
384.151
382.490
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
6.063
6.303
Niet bekend
Niet bekend
12. NV Bank Nederlandse Gemeenten
2.05 NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Vorm
NV
DP
DP43
Doel
Duurzaam bijdragen aan het laag houden van (financierings)kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Participanten
Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland.
Openbaar belang
Bank voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang, die bijdraagt aan het duurzaam laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen.
Financieel belang
De gemeente bezit 54.202 (0,0973%) van in totaal 55.690.720 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 135.505.
Jaarlijks geraamd dividend begroting 2024 € 135.505 (2023 € 123.581).Ontwikkelingen
-
Beleidsvoornemens
-
Rapportages
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
5.062.000
4.615.000
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
143.995.000
107.459.000
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
236.000
300.000
Niet bekend
Niet bekend
13. Enexis Holding
2.07 Enexis Holding
Vestigingsplaats
Den Bosch
Vorm
NV
DP
DP32
Doel
Behartigen van de publieke belangen m.b.t. het beheer van het energienetwerk door Enexis.
Participanten
Gemeenten en provincies.
Openbaar belang
Verzorgen van energievoorziening (elektriciteit en gas).
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen.
Financieel belang
De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen. Deze hebben een boekwaarde van € 0,2 mln.. Op 16 april 2020 heeft Enexis Holding N.V. verzocht een lening beschikbaar te stellen van in totaal € 500 miljoen voor alle aandeelhouders samen. De gemeente heeft eind 2020 een converteerbare hybride lening verstrekt van € 1.238.775 waarmee het %bezit gelijk blijft. Als aandeelhouder ontvangen we dividend. Door de grote investeringen die Enexis moet doen in het kader van de energietransitie is het dividend in de begroting op basis van de richtlijnen van de provincie Limburg naar beneden bijgesteld.
Risico's
Enexis is financieel gezond. Standard & Poor's (S&P) heeft de credit rating van Enexis verhoogd van A+ negatieve outlook naar A+ positieve outlook. Naar aanleiding van het Afsprakenkader met het Rijk heeft het ratingbureau S&P de grote regionale netbeheerders ook de status Government Related Entities (GREs) toegekend. Deze status vergroot de kredietwaardigheid van Enexis en daarmee de capaciteit om schulden aan te trekken. De aandeelhouders lopen maximaal het risico (een deel van) de boekwaarde (zie financieel belang) te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Ontwikkelingen
- Voor de uitvoering van het Klimaatakkoord zijn extra investeringen noodzakelijk. -Verschuiving van de energievoorziening van centrale productie naar lokale duurzame opwek: Flinke toename (vanaf 2021 circa 3.300 MW) duurzame energie uit zon en wind aan te sluiten op netwerk.Impact zonne-energie: in 2 jaar groei netcapaciteit net zo groot als in afgelopen 30 jaar.- De beperkingen van de energie-infrastructuur zijn ook merkbaar in de gemeente Venray. Op 4 mei 2020 heeft Enexis aangekondigd dat deze transportschaarste fase 1 geldt voor teruglevering aan het elektriciteitsnet. Sinds juni 2022 geldt ook transportschaarste voor de afname van elektriciteit. Nieuwe aansluitingen van >3x80A zijn niet meer mogelijk.
Beleidsvoornemens
-De uitvoering van het Klimaatakkoord vraagt om een efficiënt en effectief netwerkbedrijf, een vooruitkijkende tariefregulering en aandeelhouders die bijdragen aan de financiering van de groei.
-De infrastuctuur wordt voorbereid op de veranderende behoeften zoals elektrificatie en teruglevering van energie. Voor de langere termijn wil Enexis mee richting geven aan het ontwerp van een betrouwbaar en betaalbaar, duurzaam energiesysteem voor de toekomst. De onzekerheden over het pad tussen 2030 en 2050 zijn groot. Uitbreiding van infrastructuur kent lange doorlooptijden. Tegelijkertijd gaan investeringen in infrastructuur tientallen jaren mee. Dat vraagt om weloverwogen keuzes. Daarom is aandacht voor het 2050-perspectief belangrijk. Om tijdig nieuwe technische mogelijkheden te ontwikkelen, werken ze samen met partners aan innovatieve projecten, onder meer op het gebied van waterstof, energieopslag en groen gas.Rapportages
Jaarrekening en halfjaarlijkse rapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
4.241.000
4.491.000
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
5.154.000
4.622.000
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
199.000
152.000
Niet bekend
Niet bekend
14. CSV Amsterdam BV
2.11 CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Vorm
BV
DP
DP43
Doel
1. Het namens de verkopende aandeelhouders van Essent voeren van een eventuele schadeclaimprocedure tegen de Staat als gevolg van de WON.
2. Namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaimprocedures voeren tegen Recycleco BV (hierna Waterland).
3. Het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.Participanten
Gemeenten en provincies.
Openbaar belang
In 2014 is de naam van de vennootschap gewijzigd waarna het openbaar belang louter nog de onder ‘doel’ geformuleerde zaken dient.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke planning en Middelen.
Financieel belang
De gemeente bezit 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 50.
Ontwikkelingen
Door de Coronamaatregelen is er minder voortgang in de bezwaarprocedure bij de Belastingdienst en de beroepsprocedure bij de rechtbank.
Beleidsvoornemens
De vennootschap zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
Rapportages
Jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
312
210
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
23
13
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
-43
-102
Niet bekend
Niet bekend
15. Publiek Belang Electriciteitsproductie BV
2.12 Publiek Belang Electriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Vorm
BV
DP
DP43
Doel
Afwikkelen resterende rechten en plichten uit de verkoop van o.a. de aandelen Electriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland; m.n. die voortvloeien uit het (aanvullend) convenant met de Staat.
Participanten
Gemeenten en provincies.
Openbaar belang
Afwikkeling van rechten en plichten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke planning en Middelen.
Financieel belang
De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 3.708.
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW).Ontwikkelingen
Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Rapportages
Jaarrekening en begroting.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
1.535
1.480
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
7
10
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
-34
-52
Niet bekend
Niet bekend
16. BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
2.13 BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
Aanleggen en exploiteren businesspark Greenport Venlo plus 30 ha. nieuw bedrijventerrein in Venray (Klaver 15).
Participanten
De gemeenten Venray, Horst aan de Maas en Venlo en de Provincie Limburg.
Openbaar belang
Het creëren van een regionale economische impuls door middel van het gezamenlijk aanleggen en exploiteren van een hoogwaardig businesspark inclusief de ontwikkeling van 30 ha. uitgeefbaar bedrijventerrein op grondgebied van Venray.
Bestuurlijk belang
Portefeuillehouder Werken vertegenwoordigt de gemeente Venray in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVvA).
Financieel belang
Het belang van de gemeente Venray in de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is 5,4%.
Risico's
Periodiek vindt door het ontwikkelbedrijf monitoring van de risico’s plaats. Om eventuele risico’s voor Venray (5,4% van het uiteindelijke resultaat) in de toekomst te kunnen opvangen is ervoor gekozen om binnen het grondbedrijf van Venray een reserve te vormen die gevoed gaat worden uit het jaarlijks te verkrijgen rendement (2%)op het ingebrachte eigen vermogen evenals het surplus op het ingebrachte vreemd vermogen.
Ontwikkelingen
In december 2016 hebben de raden van de vijf deelnemende gemeenten ingestemd met de vervlechting van de (grond) exploitaties van DCGV, TPN, VGP, Villa Flora en de Innovatoren. Als gevolg van deze vervlechting is de gemeenschappelijke regeling beëindigd en is één nieuw ontwikkelbedrijf ontstaan met aan de ene kant de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo, Venray en de Provincie Limburg) en aan de andere kant een BV/CV Campus Vastgoed Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeente Venlo en de Provincie Limburg). De gemeenten Gennep en Peel en Maas hebben besloten om geen deel uit te maken van het nieuwe samenwerkingsverband en treden daarmee uit. Dit heeft ertoe geleid dat een deel van het gebied is omgevormd naar de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeel Venray 5,4%) en een deel is omgevormd naar de CV/BV Campus Vastgoed (Venray is hier geen aandeelhouder in). Per 1-1-2017 is het nieuwe ontwikkelbedrijf operationeel.
Beleidsvoornemens
In maart 2021 heeft de gemeenteraad een weigeringsbesluit genomen t.a.v. exploitatie- en bestemmingsplan De Spurkt. Hier was de 30 ha. netto uitbreiding beoogd. In samenspraak met het Ontwikkelbedrijf is besloten om te bezien welke gevolgen dit heeft. Hiertoe is eind 2021 gestart met een onderzoek naar de lokale marktbehoefte aan bedrijventerreinen. Dit onderzoek is in april 2022 opgeleverd en aan de raad toegezonden. De behoefte aan nieuw bedrijventerrein is maximaal 22 hectare tot 2030. In juni 2023 heeft de raad ingestemd met de keuze voor Smakterheide-Noord als locatie voor de invulling van deze 22 hectare, in combinatie met ca. 20 hectare natuur. De randvoorwaarden waaronder deze ontwikkelingen gaan plaatsvinden worden de komende maanden onderzocht. Het Ontwikkelbedrijf is hierbij nauw betrokken.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd. Tevens worden de kwartaalrapportages van de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo toegezonden aan college en raad.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
17. Veilig Thuis
2.15 Veilig Thuis
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Stichting
DP
DP11
Doel
Uitvoering van de wettelijke taken, te weten fungeren als meldpunt voor gevallen of vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling; onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling; het beoordelen of en zo ja tot welke stappen de melding aanleiding geeft; het in kennis stellen van een instantie die passende professionele hulp kan verlenen bij huiselijk geweld of kindermishandeling; het in kennis stellen van de politie of de raad voor de kinderbescherming, het in kennis stellen van het college en het op de hoogte stellen van de melder.
Participanten
Bureau Jeugdzorg en alle gemeentes in Noord- en Midden Limburg.
Openbaar belang
Biedt cliënten ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn.
Bestuurlijk belang
De wethouder Leven is lid van het portefeuillehoudersoverleg Veilig Thuis en de bestuurscommissie WMO. Op dit moment wordt onderzocht of een governance Zorg en Veiligheid meer passend is als adviserend orgaan richting de 14 colleges Noord- en midden-Limburg.
Financieel belang
Gemeente is financieel verantwoordelijk vanuit de Jeugdwet en vanuit de Wmo. De middelen zijn afkomstig vanuit de lokale jeugdwet-middelen en de Wmo middelen die “centrumgemeente Venlo” ontvangt. Veilig Thuis wordt vanuit twee wetten bekostigd. 46,84% komt uit het jeugdhulp-deel en 53,16% uit het Wmo-deel. Het Wmo-deel wordt betaald door de Centrumgemeente Venlo. Met ingang van 2020 ontvangt de centrumgemeente Venlo extra middelen in de tegemoetkoming van de alsmaar stijgende kosten voor Veilig thuis en acute crisissituaties. Voor Wmo wordt enkel het tekort DUVO (doeluitkering vrouwenopvang) betaald door alle gemeentes in Noord- en Midden Limburg volgens een regionaal vastgestelde verdeelsleutel. op basis van inwonertal. Het jeugdhulpdeel wordt volgens een jaarlijks vastgestelde verdeelsleutel ingezet. Per 2022 is de DUVO taakstellend. Met het overgaan van de middelen BW en MO naar de Regionale samenwerking inwoners met complexe problematiek is er geen enkele mogelijkheid meer om te schuiven binnen de begroting regionale taken. Eveneens is per 2022 een nieuwe verdeelsleutel van kracht met betrekking tot de jeugdhulpmiddelen. Op basis van de cijfermatige begroting zijn de bijdragen per gemeente vastgesteld.
Risico's
Open einde financiering (bij stijging van aantal meldingen kunnen de kosten stijgen).
Ontwikkelingen
- Verbeterpunten in eigen werkproces.- Verbeterpunten in samenwerking met ketenpartners (waaronder de gemeenten).
Beleidsvoornemens
Betere samenwerking tussen de strafketen en de zorgketen. Verbetering samenwerking ketenpartners, o.a. door het geven van trainingen over de aangescherpte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Implementatie nieuwe samenwerkingsafspraken tussen lokale teams en Veilig Thuis en de regiovisie Geweld Hoort Nergens Thuis. Relevante ontwikkelingen: hervormingsagenda jeugd en toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming.
Rapportages
Er zijn maandelijkse gesprekken over de resultaten van Veilig Thuis, daarnaast verantwoordt Veilig Thuis zich door managementrapportages. Vier keer per jaar vindt er een accountoverleg met Veilig Thuis plaats.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
91
-16
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
-84
-108
Niet bekend
Niet bekend
18. Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL)
2.16 Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL)
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
Vereniging
DP
DP22
Doel
Primair doel is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de Limburgse gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun contractuele relatie uit hoofde van de contracten voor het verwerken van het huishoudelijk afval en gft.
Verder heeft de vereniging tot doel:- het voor en met de leden opbouwen van kennis en kunde op afvalgebied;
- het adviseren van leden op afvalgebied;
- het behartigen van de belangen van de leden op afvalgebied op (boven)Provinciaal niveau;
- het binnen de door de wet gestelde grenzen komen tot een gecoördineerde oriëntatie en advisering over het contracteren van marktpartijen ook voor afvalcontracten buiten de werkingssfeer van de onder a) genoemde contracten;
- het ter goedkeuring aan de leden voorleggen van onder coördinatie van het bestuur tot stand gebrachte contractuele voorstellen.
Participanten
Alle gemeenten in de provincie Limburg (m.u.v. Mook en Middelaar).
Openbaar belang
ASL heeft in het verleden, via deze gezamenlijke aanbesteding, gezorgd voor meerjarige verwerkingscontracten van de drie grote huishoudelijke afvalstromen: restafval, GFT (groente-, fruit- en tuinafval) en PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankpakken). Dat heeft de Limburgse gemeenten veel financieel voordeel opgeleverd. ASL zorgt ook voor kennisdeling tussen de leden. En voor belangenbehartiging van de leden bij het Rijk en gerelateerde branches.
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder Openbare Ruimte (afval) is namens de gemeente Venray lid van AfvalSamenwerking Limburg. Jaarlijks vindt de Algemene Leden Vergadering plaats. Ieder lid van de vereniging heeft in deze vergadering zoveel stemmen als overeenkomt het met aantal inwoners van het lid per 1 januari van het voorafgaande boekjaar, gedeeld door duizend. Het bestuur van AfvalSamenwerking Limburg is belast met het besturen van de vereniging. Geen van de wethouders, raadsleden of ambtenaren van de gemeente Venray neemt plaats in het bestuur.
Financieel belang
De gemeente Venray heeft als individuele contractpartner drie contracten afgesloten die in ASL-verband Europees gezamenlijk Europees zijn aanbesteed:
1. Verwerken van restafval bij Attero (circa € 150.000 per jaar).
2. Verwerken van GFT-afval bij Attero (circa € 240.000 per jaar).
De jaarlijkse ledenbijdrage voor Afval Samenwerking Limburg wordt in de algemene ledenvergadering vastgesteld. De huidige contributie is € 0,35 per inwoner. Voor Venray komt dat overeen met een jaarlijkse bijdrage van circa € 15.000.Risico's
Het belangrijkste risico van de vereniging is het opnieuw contracteren van de lopende contracten en de daaraan verbonden kosten. Dit gebeurt in 2024, rekening houdend met alle mogelijke verlengingen. Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap opzeggen met een opzeggingstermijn van één jaar. Bovendien gaat elke gemeente een individueel contract aan met contractpartijen.
Ontwikkelingen
De bestaande contracten voor bovengenoemde drie afvalstromen lopen eind 2023 af. In voorbereiding op een nieuwe aanbesteding heeft ASL eind 2019 een nieuwe visie vastgesteld over hoe in de toekomst om te gaan met afval in onze provincie. De deelnemende gemeenten willen niet meer traditioneel afvalvolume in de markt zetten. Ze gaan voor een aanpak met de kernwoorden circulair, samenwerking en grensverleggend: Circulair: Afvalbeheer wordt grondstoffenbeheer en we gebruiken dit als hefboom voor de transitie naar een Circulaire Economie (CE) met winst voor mens, milieu en economie. We streven dus naar anders produceren, anders consumeren en het sluiten van ketens, met focus op waardebehoud, producthergebruik en het voorkomen van afval. Samen – Geen partij kan dit alleen. Hiervoor is inspanning nodig van alle Limburgse partijen – bedrijfsleven, kennisinstellingen, gemeenten en provincie maar ook burgers. Dit levert ook voordeel op voor de regio: financieel en/of sociaal-maatschappelijk (o.a. werkgelegenheid). Wij bouwen voort op de sterke economische clusters die in Limburg al bestaan. Concreet zoeken we samenwerking met Limburgse marktpartijen (aanbieders en verwerkers) om meer afval in de eigen provincie te verwerken.Grensverleggend – We geloven dat innovatie en circulariteit onlosmakelijk verbonden zijn. Circulariteit verlegt de grenzen van technieken, sectoren en verdienmodellen. Het is onze ambitie om afval regionaal te be- en verwerken: hiervoor richten wij ons op onze provincie en kijken logischerwijze ook over de landsgrenzen heen.
Beleidsvoornemens
In de strategienota Een wereld te winnen 2.0 uit 2015, tevens het werkprogramma voor 2016 – 2021 zijn de vier programmalijnen Kennis, Advisering & Ondersteuning, Belangenbehartiging en Marktbenadering geactualiseerd. Eind 2019 heeft ASL een nieuwe visie vastgesteld over hoe in de toekomst om te gaan met afval in onze provincie. De leden willen namelijk niet meer traditioneel afvalvolume in de markt zetten. Ze gaan voor een aanpak met de kernwoorden circulair, samen en grensverleggend. Voor het realiseren van deze ambities zijn drie (nieuwe) programmalijnen geformuleerd:
1. Circulaire aanbesteding;
2. Grondstoffenmanagement;
3. Samenwerking in Multi-Helix.
Omdat tot op heden bestuurlijk alleen akkoord is gegeven op programmalijn 1, komt nu de nadruk te liggen op de aanbesteding van de verwerking van het huishoudelijk restafval en het GFT+E voor de periode na 2023.Rapportages
Jaarlijks wordt het Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
19. Natuurnetwerk Gemeenten
2.17 Natuurnetwerk Gemeenten
Vestigingsplaats
Driebergen
Vorm
Vereniging
DP
DP22
Doel
Vertegenwoordiging van gemeentelijke bos en natuureigenaren in de (koepel)Vereniging Bos en Natuureigenaren (VBNE)
Participanten
In 2022 zijn 36 gemeenten lid, die gezamenlijk iets meer dan 25.000 hectare aan bos- en natuurterreinen in eigendom hebben.
Openbaar belang
Het binden van gemeenten in het bezit van bos en natuur en samenwerken op het gebied van het bedrijfsmatig en professioneel beheer.
Bestuurlijk belang
De vereniging van Natuurnetwerk gemeenten is in 2015 opgericht door de gemeente Nunspeet en Venray. Namens Venray zit de wethouder Natuur-, klimaat- en milieubeleid in het bestuur. Door verenigd te zijn, zit men aan tafel bij de VBNE. Hier wordt beleidsrichting bepaald, subsidiebesprekingen gehouden en kan worden bevorderd dat natuur en bos op de politieke agenda komen.
Financieel belang
Uitwisseling van kennis en expertise in het Natuurnetwerk Gemeenten voorkomt kosten voor inhuur of aankoop kennis. Tevens kan invloed worden uitgeoefend op het subsidiestelsel via inspraak.
Lidmaatschap per jaar €1.680.Risico's
Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap ook weer opzeggen.
Ontwikkelingen
Het verder vergroten van de deelname van gemeenten met bos- en natuurbeheer om zo een belangrijke rol te kunnen vertegenwoordigen in het overleg met het rijk.
Beleidsvoornemens
Thema’s die aan bod komen in het Natuurnetwerk Gemeenten zijn onder andere:
- Boomveiligheid in bossen
- Omgaan met teken en de ziekte van Lyme bij zowel beheerders als bezoekers
- Vergroting professionaliteit gemeentelijke bos en natuurbeheerders door uitwisseling kennis en kunde en onderzoek en innovatieRapportages
Jaarlijks wordt het Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
20. Venray Bloeit
2.18 Venray Bloeit
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
Het actief uitdragen en promoten van Venray als een bloeiende gemeente om te wonen, te werken, te shoppen en te verblijven
Participanten
Gemeente Venray, Venray Centraal, Toeristisch Platform Venray, Venrays Ondernemers Platform (VOP), Rabobank Horst-Venray, Woontafel Venray, Suyderland, verenigde ondernemers van de weekmarkt.
Openbaar belang
Bevorderen van de samenwerking tussen organisaties, bedrijven, instellingen, inwoners en bezoekers om de levendigheid een aantrekkingskracht van Venray te vergroten.
Bestuurlijk belang
De wethouder Economie vertegenwoordigt de gemeente in de Stuurgroep.
Financieel belang
De gemeente draagt jaarlijks hetzelfde bedrag bij als de overige partijen gezamenlijk tot een maximum van € 70.000. Het stichtingsbestuur stelt vooraf een begroting op en legt via een jaarrekening achteraf verantwoording af over de besteding van de beschikbare middelen.
Risico's
Geen.
Ontwikkelingen
In 2019 is Venray Bloeit geëvalueerd. In de raadsvergadering van 12 mei 2020 is besloten om in te stemmen met de jaarlijkse bijdrage van maximaal €70.000 t/m 2023. Eind 2021 heeft een tussentijdse evaluatie plaatsgevonden. Deze is toegezonden aan de gemeenteraad.
Beleidsvoornemens
De gemeenteraad heeft op 12 mei 2020 besloten de gemeentelijke bijdrage aan Venray Bloeit met 3 jaar te verlengen (t/m 2023). In de 2e helft van 2023 is de samenwerking geevalueerd. Vraag in welke vorm en onder welke condities Venray Bloeit vanaf 2024 wordt voortgezet.
Rapportages
Het stichtingsbestuur zal jaarlijks aan de Raad rapporteren over de voortgang van het project.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
21. Limburg Marketing
2.19 Limburg Marketing
Vestigingsplaats
Roermond
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
De aangesloten partners, zowel gemeentes als toeristische ondernemers, nationaal en internationaal op de kaart zetten als culturele, gastvrije, groene, waterrijke regio in Noord- en Midden-Limburg.
Participanten
De deelnemende gemeenten aan Limburg Marketing zijn Roerdalen, Maasgouw, Leudal, Peel en Maas, Venray, Weert, Nederweert, Roermond en Beesel en de Duitse gemeenten Brüggen, Wegberg en Wassenberg.
Openbaar belang
Vanaf 2021 verzorgt Limburg Marketing de regionale marketing voor de gemeente Venray. Via gerichte acties en campagnes i.s.m. het Toeristisch Recreatief Platform Venray en Venray Bloeit zorgt Limburg Marketing er voor dat meer mensen kiezen voor Venray als een dagrecrreatieve of veblijfsrecreatieve bestemming. Meer gasten levert meer inkomsten en dat is goed voor de economische ontwikkeling van Venray.
Bestuurlijk belang
Op dit moment is er geen Venrayse bestuurder die zitting heeft in het bestuur van de stichting.
Financieel belang
We betalen jaarlijks € 1,47 per inwoner, exclusief indexering.
Risico's
- Dat Limburg Marketing de gemaakte afspraken niet nakomt;
- Versnippering in de promotie voor Noord Limburg;
Ontwikkelingen
In 2024 wordt een aanbestedingsprocedure in gang gezet om vanaf 1-1-2025 samen met de andere gemeenten in Noord Limburg te komen tot één Destinatie Marketing Organisaties (DMO) voor Noord-Limburg, met als stip op de horizon één DMO voor geheel Limburg. Een DMO is een organisatie, die een gebied promoot om er gasten/ toeristen naar toe te trekken.
Beleidsvoornemens
Tot en met 2024 wordt onze regionale promotie verzorgt door Limburg Marketing.
Rapportages
Het jaarverslag over 2022 hebben we in april 2023 ontvangen.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
22. Brabander - Aan den Heuvel
3.01 Brabander - Aan den Heuvel
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Publiek-Private Samenwerking
DP
DP21
Doel
Het realiseren van een woningbouwprogramma van ca. 600 woningen in het gebied van de Brabander, deelgebied Aan den Heuvel.
Participanten
De gemeente Venray en de ontwikkelingsmaatschappij “Loobeek”.
Openbaar belang
Bevorderen woonmogelijkheden in de gemeente Venray.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door:
- Portefeuillehouder Economie (Bestuurlijk verantwoordelijk)
- Teammanager Ruimtelijke ontwikkeling (Ambtelijk verantwoordelijk)
Portefeuillehouder kan in de stuurgroep samen met de partner besluiten nemen binnen de kaders zoals door de raad gesteld.
Financieel belang
De gemeente Venray heeft een aandeel van 50% in de exploitatie en het risico van het project.
De totale winstprognose bedraagt € 4,2 mln. (inclusief resultaatbestemming fondsafdrachten) te verdelen tussen beide partners.Risico's
Vertraging in uitgifte met extra kapitaallasten (rente).
Ontwikkelingen
Tegenvallende verkoop tot en met 2014. Vanaf 2015 is er weer een stijgende lijn zichtbaar. De exploitatie is reeds door de jaren heen verlengd en bijgesteld.
Beleidsvoornemens
We proberen de renteverliezen te minimaliseren en de exploitatie in de plus te houden. We streven ernaar het project zo snel mogelijk af te ronden met de partijen die er nu bij zijn. Daarnaast willen we ook de kwaliteit van de woonwijk garanderen.
Rapportages
Voortgangsrapportage per kwartaal.
Vaststelling exploitatie: jaarlijks.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2021
2022
2023 (begr.)
2024 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.