3. Risico's
Zoals in de inleiding aangegeven gaan we voor de inventarisatie van de risico’s in deze begroting uit van risico’s in de kadernota 2024. Nieuwe (strategische) risico’s zijn toegevoegd, relevante wijzigingen in bestaande risico’s worden toegelicht. In de risicomatrix zijn de risico’s geplaatst in het perspectief van kans en gevolg. In de risicotoelichting wordt het risico nader omschreven en de (voortgang van) beheersmaatregelen beschreven.
Sinds juli 2023 hebben we een demissionair kabinet: dit wil zeggen dat er op sommige beleidsterreinen geen uitsluitsel komt over voorliggende wetsvoorstellen en beleidsregels. In hoeverre dat deze situatie voor onze gemeente leidt tot extra risico’s is moeilijk in te schatten. De besluitvorming over de definitieve lijst van controversioneel verklaarde onderwerpen moet nog plaatsvinden. In elk geval is wel duidelijk geworden dat er voorlopig geen besluiten genomen worden over de financiering van decentrale overheden en de nieuwe financieringssystematiek. Dit betekent dat een oplossing voor ‘het ravijnjaar’ nog langer op zich laat wachten.
Risicomatrix
financieel | |||||||
gevolg | 5. | € 800.000 | |||||
4. | € 400.000 |
| |||||
3. | € 160.000 | ||||||
2. | € 80.000 | ||||||
1. | X < | ||||||
10% | 30% | 50% | 70% | 90% | |||
1. | 2. | 3. gemiddeld | 4. | 5. | |||
kans |
Risicotoelichting
In navolgend overzicht:
-Kolomnr. verwijst naar het nummer in de risicomatrix.
-Kolom potentiële risicogebeurtenis: de gebeurtenis voorafgegaan door het nummer van het deelprogramma waarop deze betrekking heeft. Enkele risico's hebben betrekking op meerdere deelprogramma's, die zijn algemeen genoemd.
-Kolom (status) beheermaatregelen: per risico zijn beheermaatregelen beschreven. De voortgang/status is 'cursief' gedrukt.
Nr. | Potentiële risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | |
---|---|---|---|
1 | Breed Sociaal Domein | Er is een uitvoeringsprogramma sociaal domein vastgesteld met diverse deelopdrachten die gekoppeld zijn aan de bouwstenen uit de Kadernota SD (zie hieronder) | |
Bouwsteen Omgeving De omgeving wordt onvoldoende versterkt waardoor de beweging van “vangnet” naar “omgeving” niet of onvoldoende gemaakt wordt. Indexering volgt niet de markt | Inzet van gebiedsgericht werken (aansluiting zoeken bij de specifieke behoefte van een wijk of dorp). Inzet van ondersteunende maatregelen zoals subsidies, accommodaties, etc.
| ||
Bouwsteen Vangnet De afschaling van voorzieningen komt onvoldoende tot stand. Openeinderegelingen: Toename van het aantal maatwerkvoorzieningen als gevolg van veranderende omstandigheden (economische, demografische, wetgeving, rijksbeleid) Sturing en inkoop | Versterken van de omgeving. Herijken van onze inkoopmethodiek.
| ||
Bouwsteen Gedrag en Houding De gemeentelijke visie wordt niet onderschreven door de aanbieders. | Opstellen ontwikkelplan voor medewerkers gericht op het gesprek met de inwoner, de integraliteit en het aansluiten bij de omgeving. Meerjarige afspraken maken met aanbieders waarbij zij het vertrouwen krijgen om te investeren in innovatie.
| ||
Bouwsteen Communicatie De boodschap komt onvoldoende over. | Opstellen communicatiestrategie en instrumenten.
| ||
Bouwsteen Financiën De gerealiseerde uitgaven van het Sociaal Domein Breed overstijgen de begroting. | Monitoren uitgaven SD-breed versus begroting, waarbij de indeling “vangnet” en “omgeving” wordt gehanteerd. Oplevering van de halfjaarrapportage Sociaal Domein.
voorzieningen vindt maandelijks plaats.
| ||
2 | Grondbedrijf Afzet van gronden blijft achter ten opzichte van de planning. |
| |
3 | Privacy en Informatiebeveiliging - Onverantwoordelijk gebruik en uitwisseling van persoonsgegevens en privacygevoelige informatie binnen de organisatie en naar partners. - De kans dat informatiebeveiligings-incidenten de bedrijfsvoering raken neemt toe. - Bij een verstoring is de bedrijfscontinuïteit onvoldoende geborgd. - Niet voldoen aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en de WPG (Wet Politiegegevens). | Maximale samenwerking door de functies van FG (Functionaris gegevensbescherming), PO (Privacy Officer) en CISO (Chief Information Security Officer); De onafhankelijke rol van privacy en informatiebeveiliging zorgt voor een objectieve advisering van maatregelen; Jaarlijkse verantwoording over informatieveiligheid, implementatie BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en privacy via ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit); | |
4 | Alg. Garantstelling Gemeente wordt aangesproken op inlossen van een garantstelling. Meest risicovolle garantstelling:
| Garantstellingsbeleid actualiseren. Actualisering van het beleid staat gepland Glasweb:
Deze informatie geeft geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen.
4 maandelijkse voortgangsrapportage (majeure projecten).
| |
5 | Alg. Samenwerken/Verbonden Partijen Resultaten van samenwerkingspartners wijken af van lokale doelstellingen. Meest risicovolle Verbonden Partijen in financieel perspectief: Veiligheidsregio: onverwachte gebeurtenissen leiden tot extra budgetaanvraag Noord Limburg West (NLW): (Bedrijfsvoerings)kosten worden onvoldoende in lijn gebracht met de (korting op de) rijkssubsidie. | Beleid op samenwerking en verbonden partijen opstellen (incl. timing en niveau van informatievoorziening) Nota vizier op samenwerking is vastgesteld. We zijn kritisch of de aangegane samenwerkings-verbanden nog altijd doen wat we beogen. Algemene beleidskader (de Nota vizier op samenwerking) is daarbij een leidraad. - Onder de noemer "grip op samenwerking" vindt uniforme sturing plaats op de vijf grote gemeenschappelijke regelingen. Veiligheidsregio: NLW: De in 2020 vastgestelde strategische koers is niet uitvoerbaar gebleken. In 2023 zijn wij geconfronteerd met aanvullende tekorten voor de NV. De verwachting is dat ook voor 2024 een aanvullende bijdrage noodzakelijk zal zijn. Als vervolg op de koers zijn door de gemeenten twee nieuwe opdrachten geformuleerd. Enerzijds gericht op de lange termijn waarbij de focus ligt op het participatiebeleid van de drie gemeenten en anderzijds de korte termijn waarbij de focus ligt op continuering van de bedrijfsvoering van de NLW in afwachting van de uitkomst van de lange termijn opdracht. De oude financiële afspraken met de NLW worden in afwachting van de uitwerking van de opdracht Participatie hersteld. Dat betekent in 2024 een maximale aanvullende bijdrage in het tekort van de NV van € 1,9 mln voor de drie gemeenten samen. De drie gemeenten houden hiermee rekening in hun begroting 2024. Voor de NLW is het uitgangspunt om binnen dit financieel kader te opereren. | |
6 | Alg. Bestuurders: pensioen/wachtgeld/ nabestaande pensioen en arbeidsongeschiktheid Bestuurders stappen voortijdig op en maken aanspraak op wachtgeld Bestuurders komen te overlijden of raken arbeidsongeschikt | Onderbrengen bij pensioenfonds Aanbieden outplacementtraject om wachtgeldperiode te bekorten. Risico’s verzekeren | |
7 | Alg. Rijksinkomsten: algemene uitkering De afhankelijkheid van de rijksbijdrage is per definitie een risicofactor. De bezuinigingen op het gemeentefonds veroorzaken vanaf 2026 een grote terugval in de gemeentefondsuitkering. Dit kan grote gevolgen hebben voor de uitvoering van de gemeentelijke taken. Financiering combinatie-functionarissen is vanaf 2027 onzeker. Compensatie lagere inkomsten bouwleges door de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging. | Actuele ontwikkelingen in het Gemeentefonds bijhouden. Bijhouden van informatie omtrent de Jeugdzorgmiddelen: In de Hervormingsagenda Jeugd staan maat-regelen om de jeugdzorg te verbeteren en de kosten te verlagen. In april 2023 is er een principeakkoord bereikt: de besparingsopgave tot en met 2025 wordt bevroren. Dit neemt niet weg dat wij als gemeente al met enkele maat-regelen aan de slag zijn gegaan, zoals de inzet van een Specialist Ondersteuner Jeugd (SOJ) bij de huisartsen normaliseren. In juni 2023 hebben gemeenten ingestemd met de Hervormings-agenda Jeugd, met als voorwaarde dat er meer zekerheid komt over de bijdrage na 2026. | |
Majeure projecten Naar hun aard hebben majeure projecten in beginsel grote risico’s in zich. Voor deze projecten zijn beheersmaatregelen getroffen, waardoor de risico’s (voor zover hierboven niet expliciet opgenomen) afdoende zijn afgedekt. |
Risico-ontwikkeling
In het risicobeleid is aangegeven dat niet alle risico’s een financieel gevolg hoeven te hebben. Risico’s kunnen ook imagoschade en negatieve effecten hebben op het realiseren van (maatschappelijke) doelstellingen.
De financieel gecalculeerde risico’s hebben zich als volgt ontwikkeld:
Stand ultimo | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Algemeen | 2.794 | 3.610 | 4.529 | 5.620 | 5.659 |
Grondbedrijf | 569 | 575 | 582 | 589 | 589 |
Totaal | 3.363 | 4.185 | 5.111 | 6.209 | 6.248 |
We verwachten gedurende de gehele planperiode een stijging van de risico’s. Dit wordt veroorzaakt door de algemene risico's (zie tabel hieronder).
Algemene dienst
Stand ultimo | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Sociaal domein | 2.688 | 2.839 | 2.926 | 2.984 | 3.079 |
Kunstencentrum Jeruzalem | |||||
Garanties | 652 | 634 | 620 | 586 | 488 |
Verbonden partijen | 544 | 544 | 544 | 544 | 544 |
Pensioen/arbeidsongeschiktheid bestuurders | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
Ontwikkelingen Algemene Uitkering | pm | pm | pm | pm | pm |
Diversen | 259 | 259 | 259 | 259 | 259 |
Totaal algemene risico's | 5.043 | 5.177 | 5.249 | 5.273 | 5.270 |
Correcties cf risicobeleid: | |||||
Risico's doen zich niet in 1 jaar voor | -1.261 | -1.294 | -1.312 | -1.318 | -1.318 |
Niet geïdentificeerde risico's | 1.200 | 1.664 | 1.633 | 1.665 | 1.707 |
Opvangen risico's in exploitatie | -2.189 | -1.937 | -1.041 | 0 | 0 |
Totaal algemene risico's na correctie | 2.794 | 3.610 | 4.529 | 5.620 | 5.659 |
Voor het sociaal domein krijgen we steeds beter inzicht en grip op de indicatiestellingen en dus het realiteitsgehalte van de budgetten. We zijn ook beter in staat om adequate maatregelen te treffen bij dreigende overschrijdingen. Daardoor blijven de risico’s beter beheersbaar.
Vanaf 2025 worden de risico’s minder opgevangen door exploitatie-overschotten omdat voor de periode 2024-2027 wordt uitgegaan van sluitende begrotingen. Hierdoor neemt het totaalbedrag van de risico’s vanaf 2025 toe.
Grondbedrijf
Stand ultimo | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Projectspecifieke risico's/ramingsonzekerheden | 488 | 493 | 499 | 505 | 505 |
Marktrisico | 81 | 82 | 83 | 84 | 84 |
Totaal risico's | 569 | 575 | 582 | 589 | 589 |
Het risico voor het grondbedrijf bestaat uit een cumulatie van de risico's per project. In de bovenstaande tabel is zichtbaar dat in de jaren 2023 t/m 2027 het risico minimaal (met € 20.000) stijgt.