Wat willen we bereiken?
Doelstelling is het realiseren van een procesgerichte organisatie. Dit doen we door middel van een traject voor organisatieontwikkeling dat moet leiden tot een procesgerichte organisatie die toegerust is om in de digitale netwerksamenleving effectief, efficiënt en veilig inwoners te bedienen met een menselijke maat. Verder richten we ons op het verhogen van de kwaliteit van ons werk en verlagen van de kosten en kwetsbaarheid.
Waar staan we?
Vanaf 2021 is gewerkt aan zes pijlers voor de doorontwikkeling van onze organisatie: Een duidelijke koers met heldere kernwaarden, het op orde brengen van basisprocessen, management development, talentontwikkeling van medewerkers, programmeren/prioriteren en control. Naast een blijvende investering in Medewerkers en Management is de doorontwikkeling van met name Processen en Informatie cruciaal voor een goed functionerende organisatie. De maatschappij ontwikkelt zich steeds sneller naar een digitale maatschappij. Deze digitale transformatie heeft een grote impact op onze organisatie ontwikkeling.
Wat gaan we doen?
Prioriteiten 2024
De vraagstukken waar we als overheid mee worden geconfronteerd, worden steeds complexer en/of gemeenteoverstijgend. Dit stelt eisen aan de bedrijfsvoering en de manier waarop gewerkt wordt. Het organisatie ontwikkeltraject is gericht op:
Basis: digitale en procesgericht organisatie
- Doorontwikkeling bedrijfsvoering op de gebieden: beleid, medewerkers, management, processen, informatie, waardering derden en leren en verbeteren
- In samenwerking met Horst ad Maas om kosten minder te laten stijgen, kwetsbaarheid te verminderen en kwaliteit op niveau te houden of verbeteren
- Investeren in efficiency: o.a. door meer gebruik van data en processen efficiënter in te richten
Binden: aandacht voor vinden, binden en boeien van medewerkers
- Strategische Personeels Management als uitgangspunt voor het sturen op personeel
- Ruimte bieden voor ontwikkeling (talent management, Venrayse School/Venray Academy)
Beweging: van buiten naar binnen werken, klant centraal
- Streven naar vitale gemeenschappen (ruimte maken voor initiatieven)
- Transformatie sociaal domein (sturen op zelfredzaamheid, vangnet als het nodig is)
- Transformatie fysiek domein (Omgevingswet)