We realiseren ons dat de rol van de gemeente verandert. We zijn niet meer op alle terreinen bepalend en stimuleren zelfsturingsinitiatieven en nemen daarbij hooguit een faciliterende rol op ons. We blijven investeren in het betrekken van inwoners en vooral ook jongeren bij beleid en politiek. Bij belangrijke onderwerpen maken we de dialoog mogelijk en we nemen een positieve grondhouding aan t.a.v. initiatieven.
Speerpunten 2024
Toekomstvisie 'Venray 2030, een belofte voor de toekomst'
De herijkte strategische visie is medio 2019 opgeleverd in de vorm van een toekomstvisie 'Venray 2030, een belofte voor de toekomst'. De uitwerking krijgt vorm door beleidsontwikkelingen te koppelen aan de ambities uit de visie.
Thema’s informatievoorziening
In 2023 hebben we geactualiseerde informatie-strategieën opgesteld met kaders voor de komende jaren. In 2024 gaan we aan de slag met een aantal belangrijke thema’s:
- Grip op informatie: We richten onze processen zo in, dat de informatie die we daarbij gebruiken en maken beter beschikbaar is en bewaard wordt;
- De moderne werkplek: Een goed ingerichte digitale samenwerk-omgeving, waarmee we intern en extern samenwerken (Microsoft 365);
- Digitalisering en robotisering: Processen en dienstverlening maken we efficiënter;
- Datagedreven werken: De realisatie van onze organisatiedoelstellingen met data ondersteunen en zo de effecten van ons beleid in beeld;
- A-plan: Kwalitatieve en goed beveiligde computersystemen (hardware) voor ons werk;
Deze thema’s komen samen in de digitale transformatie van de organisatie.
Digitale transformatie
Een ontwikkeling die, de komende jaren, veel veranderingen vraagt, op het vlak van de dienstverlening en meer procesgericht - en digitaal werken. De digitale transformatie is een door digitalisering gedreven verandering waarbij de inwoners, bedrijven en verenigingen centraal komen te staan. Op die manier creëren we meerwaarde. Digitalisering is een vast onderdeel in het dagelijkse leven van inwoners en bedrijven. Diverse wet- en regelgevingen, zoals de Wet Open Overheid (zie ook paragraaf I), de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer en de nieuwe Archiefwet, stimuleren deze digitalisering van onze maatschappij en onze organisatie. We blijven daarbij onze manier van werken afstemmen op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en verenigingen. Digitale transformatie gaat naast het toepassen van nieuwe technologie in ons werk, ook vooral om mensen en een nieuwe manier van denken en (samen)werken. Het is dus meer een organisatieontwikkeling, waarin ook de digitale vaardigheid van medewerkers een plek heeft.
Regionale samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering
In 2023 is de programmatische samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering (HRM, IV, F/P&C en KCC/BZ) met Horst aan de Maas geëvalueerd. Conclusie is dat met beperkte middelen en capaciteit veel is bereikt, de gestelde doelen grotendeels behaald zijn, de Regeling zonder meer nog steeds passend is, de governance complex is en door sterkere sturing nog meer kan worden bereikt. Voor het vervolg van de samenwerking werken we de aanbevelingen verder uit en zetten we ook in op de K van kansen. We blijven werken aan een betrouwbare, veilige en efficiënte dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven. We continueren de ingezette koers waarbij we blijven werken aan het verminderen van de kwetsbaarheid, behouden/verhogen van de kwaliteit, beheersen van de kosten en vergroten van onze innovatiekracht. Dat doen we met concrete plannen per domein.
Bouwen aan vertrouwen
Samen met dorps- en wijkraden, initiatiefnemers, ambtenaren, college en raad zijn we in gesprek over ieders rol en de mate van participatie bij vraagstukken en initiatieven vanuit de samenleving. Belangrijk aandachtspunt is ook hoe gemeente en bewoners/partners met elkaar communiceren. Begin 2024 leidt dit tot een gezamenlijke visie op participatie en communicatie waarin voor iedereen helder is wat we van elkaar kunnen verwachten. Tevens zal dit worden vertaald in een participatieverordening met inwerkingtreding van de ‘Wet versterking participatie op decentraal niveau’ waarin tevens het uitdaagrecht zal worden verankerd.
Realiseren klantgerichte dienstverlening
Binnen team Burgerzaken is de processpecialisatie gerealiseerd. Zo kunnen we voldoen aan de meer complexere klantvragen en meer maatwerk bieden. In 2023 is er een doorontwikkeling en verdergaande specialisatie tot stand gekomen. Er is een splitsing tot stand gebracht in de taken van Burgerzaken en de taken van KCC. Medewerkers volgen opleidingen in hun eigen vakgebied, ontwikkelen eigenaarschap, beheersen en onderhouden de Burgerzaken- of de KCC processen en behalen op deze wijze een specialistisch kennisniveau. In 2023 zijn de KCC processen geharmoniseerd met de gemeente Horst aan de Maas en er zijn zeer goede resultaten bereikt in de zelfevaluaties/audits binnen Burgerzaken. We voldoen aan de kwaliteitseisen. We moeten dit alles nu vasthouden en blijven monitoren in 2024. Daarnaast ligt de focus op een toegankelijke en klantgerichte (online) dienstverlening. Sinds 2023 is gestart met live chat als nieuwe dienstverleningskanaal binnen het KCC. De doorontwikkeling van de online dienstverlening staat in 2024 centraal en ook de besluitvorming en implementatie van de nieuwe geharmoniseerde visie op dienstverlening die in samenwerking met Horst aan de Maas tot stand is gekomen. Daarnaast loopt er een traject om tot vernieuwing van het telecommunicatieplatform te komen voor gemeente Venray en Horst aan de Maas. We blijven verder bouwen aan een goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers, aansluiten op hun behoeften, die we actief ophalen.
In de kern zijn we op weg om te kantelen naar een proces- en klantgeoriënteerde dienstverlening.
Sturing en beheersing
Vanuit het Koersdocument "Anders in Control" is er continue aandacht voor meer grip/control op de verschillende processen. Naast Risicomanagement en Resultaatmanagement is een adequate informatievoorziening van belang om per beleidsveld de optimale resultaten te bereiken en de juiste sturing te kunnen geven. Vanuit de diverse beleidskaders en de thema's rondom informatievoorziening geven we in 2024 verder uitvoering aan de sturing/beheersing van onze dagelijkse processen.