Het College van B&W stelt met ingang van het boekjaar 2023 zelf een rechtmatigheidsverantwoor-ding op in de jaarrekening. Voorheen werd de rechtmatigheid door de accountant gecontroleerd. De accountant controleert de getrouwheid van deze verklaring. De wetswijziging werd pas in september 2022 bekrachtigd. Het uitstel van de inwerkingtreding gaf gemeenten meer tijd om de voorbereidingen goed op te pakken.
Op 6 juli 2021 werd de Notitie Rechtmatigheidsverantwoording vastgesteld door de raad: in deze notitie wordt beschreven wat de rechtmatigheidsverantwoording voor de gemeente betekent en welke rapportagetoleranties voor Venray gehanteerd worden. Concreet betekent dit dat we in Venray voor de rechtmatigheidsverantwoording starten met de financieel relevante processen en dat de huidige rapportage- en tolerantiegrenzen gehandhaafd blijven. Kortheidshalve wordt voor de inhoudelijk details verwezen naar de vastgestelde Notitie Rechtmatigheidsverantwoording.
In de afgelopen 2 jaar hebben we onze procesbeschrijvingen, voor de financieel relevante processen, tegen het licht gehouden en de interne beheersmaatregelen getoetst om de geïdentificeerde risico’s te mitigeren naar een aanvaardbaar niveau. Daar waar nodig zijn de beheersmaatregelen verder aangescherpt en/of zijn de interne beheersmaatregelen versterkt.
Tevens werd de werking van de processen gecontroleerd. Het betreft de volgende processen: belastingen, grondbedrijf, inkoop- en aanbestedingen, participatiewet, salarissen, subsidies, treasury en WMO/Jeugd.
Ook wordt gewerkt aan de verbetering/optimalisering van de control-organisatie en de rollen van de diverse betrokkenen in het gehele pallet van risicomanagement binnen de organisatie. Daarmee verwachten we een juiste invulling te kunnen geven aan de rechtmatigheids-verantwoording.
Frauderisico’s, misbruik en oneigenlijk gebruik.
De financieel relevante processen zijn per individueel proces uitgeschreven en de beheermaatregelen om fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen zijn in deze beschrijvingen vastgelegd. Vanuit de individuele processen zijn de risicomomenten in beeld: derhalve is er (nog) geen overkoepelende fraude-risico-analyse uitgevoerd. In het kader van de actualisering van het risicobeleid is aangegeven dat een organisatiebrede frauderisicoanalyse opgesteld gaat worden.
Het huidige M&O-beleid is niet meer actueel: door de uitwerking van beheermaatregelen in de individuele processen en het uitgangspunt dat in diverse beleidsnota’s de kaders rondom M&O zijn opgenomen, is er geen nieuwe overkoepelende M&O-nota opgesteld. Bij de interne controle van de financiële processen wordt de werking van de processen en de beheermaatregelen gecontroleerd. Daarbij zijn geen signaleringen van fraude, misbruik en/of oneigenlijk gebruik geconstateerd. Desondanks wordt overwogen of een geactualiseerd M&O-beleid opgesteld moet worden.